vrijdag 7 december 2007

Op veler verzoek



Na Bregje kon ik natuurlijk niet achterblijven met een foto van mij met mn nieuwe fiets. Bij deze. Hij rijdt heerlijk, deze XL hybride fiets. Deze week ben ik er al 2x mee naar het werk gefietst. Bregje is de eerste dag meegereden, dus daar gingen we met zn tweetjes als echte Hollanders! Van huis naar Mars is ongeveer 10 km, en voor het grootste deel rij je langs het meer. Daar is het vlak, maar de overige stukken zijn soms steil. Als het echt warm wordt deze zomer zal het wel een zware klus worden, denk ik zo. De rit kost me iets meer dan een half uur.



Het uitzicht is heerlijk, al is het niet wat je van Australie verwacht misschien. Aan de rand van het meer zitten volop vogels: Aalsgolvers, pelikanen, (zwarte) zwanen, (witte) reigers, papegaaien, parkieten en zelfs een enkele ibis! Wat wil je nog meer zo vlak na je werk?

Nogmaals bedankt aan iedereen die heeft bijgedragen!

Ander nieuws wat ons heeft beziggehouden de afgelopen tijd:

Australie heeft een nieuwe president:
de Labour Kevin Rudd. Dit betekende het einde van premier Howard, die al 11 jaar in het zadel zat. Belangrijkste resultaat wat mij betreft? Australie gaat nu het verdrag van Kyoto ondertekenen. Nu is Amerika het laatste 'ontwikkelde' land dat dit nog niet heeft gedaan. De Australiers reageren er enthousiast op, maar ik weet niet of ze beseffen wat dit voor gevolgen heeft. Want vervuilen, dan kunnen ze hier. De CO2 en Methaan uitstoot is enorm, dus ik ben benieuwd met wat voor maatregelen de regering gaat komen.


Het slechte weer is geen toeval! Of in het engels. Dat wil zeggen: het heeft een verklaring: La Nina. Dit is de (mildere) tegenhangster van El Nino. Al zou je het niet zeggen als je de bovengenoemde websites leest, La Nina kan een behoorlijke invloed hebben op dit Eiland! Hierdoor valt er momenteel meer regen dan in het afgelopen decenium. Vreemd genoeg verwachten wetenschappers niet dat La Nina de droogte gaat verhelpen. Daarvoor zijn volgens hen buien van 'Bijbelse proporties' nodig. Dat hoeft van mij nou ook weer niet. Het zou wel fijn zijn als ze al dat water eens fatsoenlijk op gingen vangen, want het overgrote deel verdwijnt -na veel overlast veroorzaakt te hebben- gewoon in zee. En niet achter de dam, waar de waterleiding bedrijven hun water vandaan halen. Ze zouden hier eens een paar Hollanders naar toe moeten brengen die even wat waterwerken neer komen zetten ;-).

Sander

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel goed, in een half uur naar Mars. Volgens mijn gegevens is dat 80 - 380 miljoen kilometer bij ons vandaan.
Maar je hebt dan ook een speciaal voor jou ontworpen fiets, begrijp ik. Misschien heeft de NASA interesse?
Ja, dat had ik me ook al afgevraagd. Waarom bewaren ze dat water niet, desnoods in de grond. Dat is zelfs in Nederland een hot topic. Maar daar moet je een Hollander voor zijn natuurlijk, om dat te "bededenken".
Veel plezier met jullie fietsen in het droge Australie.

Sander&Bregje zei

Ja, dat vraag ik mezelf ook af: waarom ze het niet op de een of andere manier opslaan. Ze slaan wel water op achter de dam, maar die ligt kilometers landinwaards. En die vangt alleen water op uit het stroomgebied van de rivieren die erachter liggen. En dat terwijl het meeste water aan de kust valt. Zal nog eens rondvragen wat precies het idee is.
Er is de afgelopen jaren ook gewoon weinig regen gevallen. Als er normale hoeveelheden zouden vallen, valt het waarschijnlijk allemaal wel mee. Maar ja, je wilt ook wat achter de hand hebben, lijkt me.

Anoniem zei

Hoi Bregje en Sander,

Ik mail nu maar vanaf een computer in de computerzaal van de uni, ook best goedkoop eigenlijk. Is Australie al in de kerstsfeer? China namelijk wel, overdreven zelfs. Overal kerstliedjes, waarvan de helft in het Chinees, en overal kerstversiering. Benieuwd of ze het eigenlijk wel begrijpen...
Denk het niet, gezien de frequentie waarmee de kerstman zich laat zien op versieringen.

Groetjes, Sander.